Tanításmódszertani kihívások a gazdasági felsőoktatásban

Jármai Erzsébet Mária; Fűzi Beatrix Zsuzsanna; Végh Ágnes (2019) Tanításmódszertani kihívások a gazdasági felsőoktatásban. In: Kutatói innovációk. Válogatás egy kutatási projekt eredményeiből. Az EFOP 3.6.1-16-2016-00012 számú projekt keretében végzett kutatásokból. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 65-90. ISBN 978-615-5607-75-2

[thumbnail of Tanitasmodszertani_kihivasok_(2019).pdf]
Előnézet
Szöveg
Tanitasmodszertani_kihivasok_(2019).pdf - Megjelent verzió

Download (864kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A BGE kutatócsoportja két éven keresztül vizsgálta a felsőoktatás-módszertan helyzetét és kereste a lehetséges megoldásokat. A kutatás fókuszában a gazdasági felsőoktatás állt, ebben a körben végeztünk felméréseket az oktatók és hallgatók körében. A kutatás eredményeit több tanulmányban már közzé tettük. Jelen írásunkban az oktatók tanítási módszereikkel kapcsolatos gondolatait mutatjuk be. A szakirodalom régóta feszegeti azt a kérdést, hogy szükséges-e, legyen-e pedagógiai végzettsége az oktatóknak. Vajon függ-e ettől, hogy milyen módszertani repertoárral dolgozik az oktató? Mi befolyásolja a felsőoktatásban tanítók módszerválasztását? Van-e az oktatóknak hajlandósága, felkészültsége a digitális forradalom napjainkat elárasztó eszközeinek bevetésére a hallgatók érdeklődésének felkeltése, annak fenntartása, és a tanulás hatékonyságának fokozása érdekében? Primer kutatásunk többek között e kérdésekre próbált választ találni. Kutatócsoportunk 56 gazdasági képzésben érintett oktatóval készített félig strukturált interjút. A beszélgetések szövegét elsősorban kvalitatív eljárásokkal elemeztük. Eredményeink sokszínű képet festenek a gazdasági felsőoktatásban alkalmazott oktatási módszerekről. Találkozhatunk a módszertani újítások mellett elkötelezett és attól teljes mértékben elzárkózó oktatókkal is. Célunk, hogy kutatásunkkal hozzájáruljunk az egyetemi oktatók közötti tudásmegosztáshoz, a jó gyakorlatok megismeréséhez, elterjedéséhez.

Abstract

We carried out a research project involving teachers and students in economic higher education. The aim of the present paper is to present the notions of teachers related to their own teaching methods. The question has long been explored in the literature whether it is necessary or preferable for teachers to have pedagogical qualifications. Does the methodological toolkit that teachers work with depend on the existence of such qualification? What influences the choice of methods used by those teaching in higher education? Are teachers willing and prepared to use the tools of the digital revolution to raise and maintain students’ interest and to increase the efficiency of learning? Among other things, our primary research aimed at finding answers to these questions. So far, our research team has conducted semi-structured interviews with 56 teachers working in economic higher education. We primarily analysed the texts of the interviews by way of qualitative methods. Our results present a diverse picture of the teaching methods applied in economic higher education. We could encounter teachers committed to methodological innovations, as well as some who totally rejected them. Our aim is to contribute with our research to the sharing of knowledge among those teaching in higher education, as well as to provide access to and to disseminate good practices.

Tudományterület / tudományág

05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika)

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem (csak GKZ-s szerzőségű, 2016-2020 között megjelent publ.)

Mű típusa: Könyv része
Kulcsszavak: felsőoktatás, oktatásmódszertan, gazdasági felsőoktatás, módszertani innováció, oktatói felkészültség
A mű MTMT azonosítója: 31159834
Felhasználó: G. Tibor Szabó
Dátum: 10 Feb 2022 15:52
Utolsó módosítás: 10 Feb 2022 15:52
URI: https://perepo-publikacio.uni-pannon.hu/id/eprint/1658

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet